Aktuality

PO STOPÁCH KARLA IV. – vlastivědná exkurze – PRAHA

„PO STOPÁCH KARLA IV.“ (16. 6. – 17. 6. 2021)

(vlastivědná exkurze – PRAHA)

Fotogalerie: ZDE

V rámci upevnění vědomostí z historie jsme se vydali se skupinou čtvrťáků a páťáků na vlastivědnou exkurzi do Prahy. Zaměřili jsme se na STŘEDOVĚK a na exkurzi se snažili náležitě vědomostně připravit.

První den jsme navštívili Karlův most, Václavské a Staroměstské náměstí. V podvečer jsme s průvodkyní, která byla v převlečení čarodějky, zavítali do tajemných uliček Starého města.  Průvodkyně nám vyprávěla o pražských strašidlech, skrytých tajemstvích Orloje, provedla nás místy, kde se udála defenestrace a kde kat Mydlář popravil 27 českých pánů. Dozvěděli jsme se i to, jak sochaři v dávných dobách zanechávali svoje podobizny na svých dílech a také mnoho informací o gotické architektuře Starého města.

Ve večerních hodinách jsme dorazili do hotelu Iris Eden. To byl pro děti velký zážitek. Zažili jsme spoustu legrace. Druhý den jsme po bohaté hotelové snídani, kde někteří ochutnali doslova vše, co se nabízelo, vyrazili na Pražský hrad. Exkurzi jsme započali zhlédnutím střídání stráží. Jeden z našich chlapců projevil o tuto práci vážný zájem. Tak uvidíme.

Prošli jsme si katedrálu sv. Víta, Starý královský palác, Baziliku sv. Jiří, Zlatou uličku a prohlídku završili prohlídkou Daliborky, která dříve sloužila jako vězení. Při zkoumání mučících nástrojů nám běhal mráz po zádech.

Poté jsme si vyjeli lanovkou na Petřín. Při jízdě jsme se kochali pohledem na pražská panoramata. Když jsme vystoupili, omámila nás silná vůně růží. Není se co divit, nacházeli jsme se v Růžové zahradě. Prohlíželi jsme si zubaté hradby známé jako Hladová zeď. Děti odhadovaly, jak asi vznikl název této zdi. Že by požírala turisty? Jak praví legenda, roku 1360 postihla české země neúroda a poté pochopitelně velká bída. Mnoho lidí donutil hlad obstarávat si jídlo krádežemi. Karel IV. měl kvůli tomu starosti a přemýšlel, jak by situaci vyřešil. Dal lidem postavit kamennou zeď z Petřína k Újezdu k ochraně rozrůstajícího se města. Za svou práci dostávali chudáci jídlo a ošacení. Zubatá zeď bude stát na věčnou památku Otce vlasti, neboť se postaral o to, aby zuby chudáků měly do čeho kousat…

Ale to už se jednou z branek  dostáváme před dominantu celého vrchu – Petřínskou rozhlednu, a pak se vydáváme na vyhledávanou atrakci – Zrcadlové bludiště.

Labyrint zrcadel má připomínat gotické chodby, které ústí v místnosti s obrovským obrazem. Jedná se o obraz bitvy z doby třicetileté války, přesně boj Pražanů se Švédy na Karlově mostě.

Po krátké historické zastávce pokračujeme do Síně smíchu, tedy místnosti plné vydutých a různě pokroucených zrcadel, které deformují lidské bytosti do postav trpaslíků či naopak dlouhánů.

Na závěr jsme přejeli na Václavské náměstí, kde jsme si dali v McDonald´s pozdní oběd. Tady naše putování končí. Vydáváme se zpět domů. Ve vlaku si děti vypráví spoustu zážitků, smějí se, jsou unavené, ale spokojené. Poznávat historii může být i zábava.